Dressyrträning

Idag dressyr-tränade jag för jonna, gick bra på ett sätt och dåligt på ett..
Det har ju inte gått alls bra nu på ett tag, typ 2 månader. Så jag har inga förväntningar nu, låter det gå som det går. Men idag var jag faktist taggad för träning, som jag inte har vart på lääänge!
I början red jag fram som jag brukar, och då fick jonna också se hur garp beter sig och vad vi behöver hjälp med. Han var ganska hård i munnen och ville inte följa med i rörelserna jag gjorde, han ville inte böja sig alls.
Då testade vi ett helt nytt sätt att rida. Försökte att ställa honom utåt för att han ska ta stöd på yttertygeln, sen nästan lös innertygel. Och sen försöka få honom lång och låg i formen, vilket inte är helt lätt med den hästen kan man säga! Efter mycket jobb i alla gångarter så slappnade han av och kunde sänka huvudet. Då gick han perfekt! Blev mycket bättre i munnen, ställde och böjde jättebra och allt funkade perfekt! :'D
Utifrån det kan man börja jobba honom mer genom hela kroppen --> bättre och ärlig form och han trampar under sig mycket bättre. Så nu vet jag hur jag ska rida mina dressyrpass på bästa sätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback