Garp - 19 september

Lovade ju att skriva om ridningen igår.
Jag och elvira skulle rida i ridhuset en stund. Det behövs verkligen, då jag inte kunnat jobba garp alls de senaste dagarna. Han var hur stel och hård i munnen som helst, och ville verkligen göra tvärtom mot vad jag ville. Sen till råga på allt var han hur pigg som helst. Han skrittade i fredags och vilade i lördags, så kan det gå. Men han lyssnade ändå förvånandsvärt bra. På långa tyglar gick det jätte bra, han var pigg och frammåt men han hade inte en tanke på att göra ngt. Toppen! (Y)
Sen när jag tog tyglarna och skulle börja jobba honom så börjar han hålla på. Han ställer sig hela tiden, verkligen heeela tiden. Upp och ner, upp och ner, upp och ner -.- Det var småstegringar, lufthopp och galopp på stället --> inget man trillar av för, men det går ändå inte att göra ngt. Sen börjar han hålla på ännu mer, och stegringarna blir ännu högre. En gång var jag påväg av efter två stegringar eftervarandra och sen världens lufthopp. Inte särskilt kul -.- Efter en stund kände jag att det inte kommer ge något alls att hålla på såhär, jag vet liksom inte vad jag ska göra när han stegrar. Så jag smsade tesa och bad henne komma ner till ridhuset. Hon hoppade upp, och då gjorde han ingenting. Han var fortfarande stenhård i munnen och jättestel, han vägrade böja osv. Han har ju så kort och tjock hals, så han blir sjuuukt stark och man har liksom inget att sätta emot. Han liksom låser fast sig och låtsas att han inte märker att någon sitter där uppe och verkligen försöker. Det är inte alls kul när det blir så, man har liksom inget att säga till om..

Men iaf, hon hoppade upp och red till honom. Han blev jätte mjuk och gick skitfint efter några minuter. Hon skrittade och travade honom, och han blev skitfin! Tänk om man kunde rida så bra..
Efter att hon hade hoppat av hoppade jag upp igen, redan från början böjde jag honom och fick honom att lyssna på mej. Tesa stog hela tiden i mitten och hjälpte mej, tack! <3
Efter att hon ridit honom var han jättefin, så det var nog därför han gick så bra. Men han gör ju ingenting gratis, så ngt måste jag gjort annorlunda x) . Han blev iaf väldigt fin och lyssnade toppen. Vårat högervarv har verkligen aldrig gått innan, men nu funkade det med tesas hjälp. Det kändes liksom som att allt bara släppte, dock kommer det inte gå såhär bra nästa gång om inte tesa rider innan. Men ah :D

Yes, det är nog ngt fel i den där lilla ponnyskallen x)
Garpen :*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback